Програм Српског покрета Двери
У демократском систему улога носилаца власти стиче се на изборима, на којима им грађани са правом гласа преносе део своје суверене воље, дајући им право да заступају њихове интересе и доносе одлуке од јавног интереса у њихово име. Заузврат, сваки ниво власти је дужан да свој мандат спроводи у јавном интересу и да одговорно испуњава своје обавезе према грађанима који су их изабрали.
У доброј држави грађани ће задржати нека права у својим рукама: они ће очекивати од изабраних функционера да их информишу и да им образложе употребу јавних овлашћења, а такође желе могућност да санкционишу функционере који не испуне њихова очекивања (односно задржавају право да их позивају на одговорност, нпр. путем избора, али и кроз механизме као што је судско преиспитивање).
Одговорност се односи на низ механизама којима се осигурава да се (јавна) моћ користи у крајњем интересу грађана.
Одговорност на локалном нивоу подразумева обављање послова који су у изворној надлежности, као и послова који се преносе са централног нивоа власти. Како је обављање послова неодвојиво везано за финансирање тих послова, локална власт један део потребних средстава генерише сама, а други део јој се обезбеђује преносом из државног буџета.
Јединице ЛС у Републици Србији (РС) јесу општине, градови и град Београд. Локална самоуправа, односно право грађана на њу прописано је Уставом РС и ово право подлеже само надзору уставности и законитости. Такође, Устав је ЛС доделио и статус правног лица; начелно је регулисао поверавање и разграничење надлежности, као и право на самостално одређивање органа и положај скупштине. Међутим, Венецијанска комисија је приликом анализе Устава РС установила да Устав заправо не конкретизује то право, већ оставља законодавцу да то питање уреди. Локална власт у Србији је једностепена – не постоји додатни степен власти између локалне и централне власти. Постоје управни окрузи, али они су „продужена рука“ централног нивоа власти, а то што су измештени из центра назива се деконцентрација. С друге стране, постоји могућност месне самоуправе – она је обавезна у селима, али је опциона у урбаним срединама.
Вероватно најважнија карактеристика ЛС у Србији јесте величина градова и општина као јединица ЛС. У односу на број становника и на површину које општине заузимају, јединице ЛС у Србији су међу највећима у Европи. Последице оваквог стања су вишеструке. Најпре, локална власт је удаљенија од грађана него у већини других земаља. Друга последица је то што су капацитети ЛС на вишем нивоу него што је то случај у другим земљама сличног нивоа развијености, у којима су јединице ЛС знатно уситњеније. Та последица је резултат још једне важне карактеристике система ЛС у Србији која није директно везана за локалну, већ за регионалну власт – тачније за њено одсуство. Захваљујући одсуству регионалне власти, мноштво надлежности (од снабдевања водом и уклањања чврстог отпада до промовисања економског развоја и борбе против незапослености), за које су у другим земљама задужени неки међуопштински ентитети или виши нивои власти, у Србији је на јединицама ЛС.
Кључни проблеми у функционисању локалних самоуправа као посебног нивоа власти
Учешће грађана у јавном животу значи њихову активну укљученост у процес формулисања, усвајања и спровођења политика. Дељење информација и двосмерна комуникација (грађана са ЛС и обрнуто) предуслови су за активно учешће грађана у друштву. Недостатак информација од власти код грађана може створити осећај некомпетентности и довести до њиховог повлачења из јавног живота. Устав Републике Србије гарантује права и слободе грађана. Владавина права је основна претпоставка Устава,која почива на неотуђивим људским правима, а остварује се, између осталог, слободним и непосредним изборима. Политичке слободе и права (бирачко право, слобода организовања, информисања и др.) грађанима омогућавају учешће у политичком животу и одлучивање о друштвеним питањима (непосредно или преко представника) и то што су дефинисана највишим правним актом државе говори о њиховом значају.
Посредством политичких права грађани учествују било у стварању државне воље (бирачко право), било у изражавању свог личног мишљења о јавним пословима (слобода штампе, збора, удруживања, петиције). Сама чињеница да појединац практиковањем ових права задржава својство грађанина и да не постаје државни орган разлог је што се политичка права подводе под појам људских права.
У Србији се права грађана у процесима одлучивања још увек површно схватају и помало занемарују. Постоје закони, подзаконски акти, али не постоји потпуна примена законодавног оквира. То представља велики проблем, који често може довести до непоштовања воље грађана и слободе мишљења. У Србији се на локалном нивоу не примењују механизми учешћа путем референдума, на којима би грађани могли да одлучују о најбитнијим стварима за своју општину и локалну заједницу. Закон о локалној самоуправи предвиђа више начина за непосредно учешће грађана, и то кроз: грађанску иницијативу (као облик предлагања одлука из надлежности ЛС), референдум (као облик одлучивања) и зборове грађана (као начин за утврђивање предлога и захтева који се упућују органима и службама ЛС). Треба имати на уму да грађанску иницијативу није лако покренути у Србији. Основни разлог је прописани минимални број потписа грађана потребних за пуноважно покретање грађанске иницијативе, који не може бити мањи од 5% бирача (у неком случајевима ЛС се одлучују да овај проценат чак и повећају на 10%).
Позитивни прописи у Србији формално су омогућили њеним грађанима да могу активно учествовати у развоју своје ЛС. Међутим, укључивање грађана у рад ЛС у Србији је слабо заступљено, али се и не подстиче довољно (удео грађана РС који су активно укључени у доношење важних одлука у локалним оквирима, према подацима различитих истраживања, не прелази 3%). Улога грађана је занемарена и директан утицај на власт готово и да не постоји. Разлог је делимично то што сви облици непосредног учешћа грађана имају само саветодавни карактер. Донете одлуке готово не обавезују ЛС, тако да се не може говорити о утицају у правом смислу речи. Информисање становништва о раду општинских органа и њиховим плановима основни је предуслов равноправног учешћа грађана.
РЕФЕРЕНДУМ Једна од дефиниција референдума гласи: „Референдум је инструмент који грађане овлашћује да својим гласањем прихвате или одбаце одлуку коју је донео неки општински орган, углавном скупштина. Референдум увек претпоставља постојање одлуке коју је донео неки општински орган.
Начелно гледано, референдум може бити:
Скупштина ЛС на сопствену иницијативу може да распише референдум о питањима из своје надлежности. Референдум о питању из своје надлежности скупштина ЛС дужна је да распише на предлог који поднесе најмање 10% бирача од укупног бирачког тела у ЛС, на начин утврђен законом и статутом. Одлука путем референдума донета је ако се за њу изјаснила већина грађана која је гласала, под условом да је гласало више од половине укупног броја грађана који имају право гласа. Одлука донета на референдуму је обавезна, а скупштина ЛС не може је ставити ван снаге нити изменама и допунама мењати њену суштину у периоду од годину дана од дана доношења одлуке. Имајући у виду прилично захтевне услове потребне за расписивање референдума, те да је потребно да је гласало више од половине укупног броја грађана који имају право гласа, као и рокове у којима се спроводи прикупљање потписа, овај инструмент је практично немогуће користити на начин који стимулише грађане да учествујуу одлучивању.
ПРАВО НА ПЕТИЦИЈУ Устав Републике Србије гарантује право свакоме да, појединачно или заједно са другима, упућује петиције и друге предлоге државним органима, организацијама којима су поверена јавна овлашћења, органима аутономне покрајине и органима ЛС и да од њих добије одговор када га затражи. Битно је истаћи да ЗоЛС не садржи одредбе о праву на петицију, те имајући то у виду, остаје нејасно „шта у ствари подразумевају појмови петиција и ‘други предлози’, јер их сам Устав ближе не одређује“. Право на петицију и право на јавну критику власти подразумева право сваког грађанина да органима власти упућује предлоге, сугестије, захтеве, критике и притужбе.
ЈАВНЕ РАСПРАВЕ су једно од средстава за обезбеђивање транспарентности рада државних органа и имају за циљ повећање демократског учешћа грађана и њихових представника у поступку формулисања законских и подзаконских аката које доносе органи власти. Пракса организовања јавних расправа такође је од великог значаја у борби против корупције јер омогућава познаваоцима одређене материје да укажу на проблематичне одредбе или одредбе којима се фаворизују интереси појединаца или група на штету јавног интереса. Општина такве расправе може да организује да би саслушала потребе и жеље својих грађана, посебно у раној фази, како би умањила ризик од губљења гласова. Општина пак нема обавезу да предлоге које грађани дају на јавним расправама спроведе у дело, али има обавезу да их информише о томе да ли је уважила њихове предлоге и сугестије.
Грађани путем грађанске иницијативе предлажу скупштини ЛС доношење акта којим ће се уредити одређено питање из надлежности ЛС, промену статута или других аката и расписивање референдума у складу са законом и статутом. Скупштина је дужна да одржи расправу и образложен одговор достави грађанима у року од 60 дана од добијања предлога. Статутом ЛС утврђује се број потписа грађана потребан за пуноважно покретање грађанске иницијативе. Тај број не може да буде мањи од 5% бирача, а неретко се ЛС одучују да овај проценат повећају (нпр. да буде потребно најмање 10%), иако то отежава учешће грађана. Очигледан је несклад између напора који је потребно уложити за прикупљање тако значајног броја потписа и релевантности исхода такве иницијативе.
Збор грађана се сазива за део територије ЛС утврђен статутом и расправља и даје предлоге о питањима из надлежности ЛС. Већином гласова присутних усвајају се захтеви и предлози упућују скупштини или појединим органима и службама ЛС, који су дужни да у року од 60 дана од дана одржавања збора грађана размотре захтеве и предлоге грађана и о њима заузму став, односно донесу одговарајућу одлуку или меру и о томе обавесте грађане.
Како би се остварило поверење и успоставио легитимитет локалних органа власти, ЛС би требало више пажње да усмере на примену принципа учешћа, односно успостављање услова за укључивање грађана у креирање, спровођење и праћење јавних политика на локалном нивоу. Посебно је важно радити на јачању непосредног укључивања грађана како би се приближио процес развоја јавних политика које би биле у складу са потребама локалне заједнице а уједно и отворила могућност да грађани учествују у вредновању и оцењивању јавних политика.
У наставку је дат приказ кључних закључака и препорука у овој области.
Транспарентност подразумева правовремено достављање званичних, тачних и комплетних информација од јавног значаја и интереса свим заинтересованим странама. Транспарентност такође значи да су, према дефинисаној процедури, заинтересованим странама доступна одговарајућа званична документа која садрже информације о процесу доношења одлука од јавног интереса и њиховом спровођењу. Важност принципа транспарентности је толика да се не може говорити о успостављању одговорности без транспарентности.
У данашњем свету сматра се да је доступна информација кисеоник демократије. Доступност, али и редован проток и ажурирање информација у ЛС главни су механизам за успостављање и одржавање транспарентности, како према грађанима, тако и према централној власти. Информације које локалне власти достављају грађанима треба да буду релевантне, јасне, благовремене, поткрепљене законском регулативом, што ће грађанима омогућити да прате активности локалне власти. Суштина принципа транспарентности је у логичкој претпоставци да информације већ припадају грађанима, да локалне институције поседују информације и да оне морају бити по правилу доступне грађанима.
Сврха доступности информација је да грађанима обезбеди увид у најважније кораке процеса доношења одлука које обликују локалне јавне политике, али и увид у резултате спроведених политика. У односу према грађанима, транспарентност локалне власти има две главне функције – партиципативну и контролну. То значи да, са једне стране, отвореност и транспарентност ЛС подстиче веће учешће тј. укључивање грађана у њен рад, што доводи и до већег утицаја грађана на доношење и спровођење локалних јавних политика, док, са друге стране, може имати и улогу надгледања и праћења рада локалних органа
У контексту процеса, процедура и транспарентности, неопходно је поменути негативну праксу, која је позната и као таква препозната и у Републици Србији – нетранспарентно запошљавање у органима власти. Сами критеријуми за одабир нису јасно и прецизно дефинисани, а посебно је проблематично запошљавање на највишим, руководећим положајима. Политички утицај има кључну улогу у попуњавању виших руководећих места, а више од 60% високих државних службеника нису именовани у складу са законским одредбама.
Локалне самоуправе могу утицати на разне начине на објављивање информација – рецимо, њиховим селективним објављивањем, чиме се може замаглити право чињенично стање. Истинитост и објективност информација посебно су важне у току кампања за локалне изборе. Тада јавност постаје бирачко тело, па чињеница да је власт главни извор информисања, ако се злоупотреби, владајућој странци може да обезбеди значајно оруђе у кампањи. Изазов у објављивању објективних и чињеничних информација досеже и до локалних медија, који у савременим демократијама, уз јавност, чине ослонац за успостављање транспарентности и контролу власти. Ипак, нису сви медији исти. Медији који добијају значајна средства из локалних буџета, не желећи да ризикују своје изворе финансирања, могу имати низак степен критичности према информацијама. Додатан проблем је препознат код малих ЛС, у којима неретко постоји само један или ниједан. Механизми за узбуњивање – узбуњивачи у контексту Србије означавају радна тела или институције које имају мандат да препознају било коју врсту злоупотребе која се може догодити на локалном нивоу. На првом месту, препозната институција која има мандат да надгледа и осигурава транспарентност ЛС односно примену Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја јесте повереник за информације од јавног значаја и заштиту података о личности, који је, заједно са заштитником грађана, део независних контролних институција. Повереник води рачуна о слободном приступу информацијама, тачније реагује по тужби грађана у случају да неки орган локалне власти није поступио по поднетом захтеву тражиоца информације. Заштитник грађана (омбудсман) задужен је за поштовање принципа добре управе која је у служби грађана и поштовање права грађана у односу са управним органима. Док је повереник институција која постоји само на централном нивоу, заштитник грађана постоји и на републичком нивоу, нивоу покрајине и јединица ЛС, што дефинише ЗоЛС и даље општински статути. Ипак, закон прописује само могућност да се локални бранилац/заштитник грађана/ омбудсман успостави, а две или више јединица ЛС могу да успоставе и заједничког заштитника грађана, док у пракси постоји и удружење локалних омбудсмана.
Ипак, како је питање локалног заштитника грађана решено као могућност, а не обавеза ЛС, у пракси се често дешава да општине, посебно мале, немају свог заштитника грађана, те његове послове обавља републички или покрајински омбудсман. С друге стране, прописано је да одговорно лице у ЛС мора да одреди једно или више службених лица за поступање по захтеву за слободан приступ информацијама од јавног значаја.
Остваривање принципа транспарентности у великој мери зависи како од спремности институција да се отворе, тако и од свих заинтересованих страна, а посебно грађана, да од институција захтевају јавност у њиховом раду. Све што органи јавне власти остварују у свом раду требало би да буде доступно јавности и у том контексту ЛС саме или у сарадњи са цивилним сектором и грађанима могу и треба те информације да пруже увек и изнова, а не само ако и када их та иста јавност затражи
У наставку је дат приказ кључних закључака и препорука за унапређење ове области.
Дискриминација је свако поступање према појединцу или групи мотивисано личним својством које поседује, које је стварно или се само претпоставља да постоји. Поступање може деловати у два правца – може бити неједнако (поступање које је мотивисано и узроковано различитостима), чиме се врши дискриминација, али и једнако (поступање према различитостима које захтевају и различит третман, чиме се такође врши дискриминација). Другачије речено, „дискриминација је неједнако поступање према једнакима и једнако поступање према неједнакима“. Такође, дискриминација може бити почињена намерно или из незнања.
Део надлежности ЛС у непосредној је вези са принципом недискриминације. То су, на пример, следеће дужности и обавезе (ЗоЛС и Закон о јавном информисању):
Принцип ефикасности се односи на то у којој мери су ресурси оптимално искоришћени за извршење одређеног задатка (радње/активности). Чест је случај да се мешају појмови ефикасности и ефективности: ефикасност значи радити ствари на прави начин (поступак), док ефективност значи радити праве ствари (доћи до резултата). Ефективност значи да имамо „исправне циљеве“ и они се у систему доброг управљања већ подразумевају самим тим што власт врше демократски изабрани представници, чија служба подразумева принцип одговорности. Принцип ефикасности се односи на максимално искоришћење расположивих ресурса и капацитета у сврху испуњавања договорених и постављених циљева и приоритета.
Када говоримо о ЛС која је ефикасна, мислимо на ЛС која користи расположиве ресурсе да уз минималне трошкове пружи најквалитетније могуће услуге и оствари најбоље могуће резултате за заједницу, дакле подразумева у себи и ефективност.
Поред тога што је делокруг ЛС јасно дефинисан секторским законима без могућности да бирају додатне надлежности и послове, важно је обратити пажњу на то да у оквиру датих надлежности треба да постоји простор који омогућава да ЛС одлучују који ће ниво услуга пружати у оквиру датог делокруга надлежности. То често није случај јер се додатним, секторским законима сужава могућност да ЛС одлучују о питањима која су им у изворној надлежности. Није у потпуности дефинисано које би биле последице необављања надлежности из изворних послова, те је у овом случају задатак државе да прати да ли се они обављају (и да спроведе мере у случају необављања). На ЛС је да одреди који ниво (и квалитет) услуга ће пружати кроз те послове, имајући у виду ефикасност задовољења потреба грађана као и њихова права.
Прави обим општинских надлежности може се сагледати тек када се оне до детаља изложе и када се предочи шта је све потребно за њихово остваривање. Тек тада се види да општине – нарочито урбани центри развијене инфраструктуре, са захтевним грађанством – морају располагати знатним финансијским и материјалним средствима и квалитетним кадровским потенцијалом како би могле да реализују све оно што им закон даје у надлежност. У исти мах, и руралним општинама су потребна знатна средства да развијусвоју инфраструктуру и смање одлив становништва у градове, који нуде виши друштвени стандард и боље јавне услуге.
Од начина на који је организован систем финансирања зависи и трошковна ефикасност ЛС и квалитет локалних јавних услуга. Постојећи систем финансирања ЛС има крупне недостатке: неодговарајућа алокација ненаменских трансфера, одсуство вертикалне равнотеже у расподели прихода између различитих нивоа државе, одсуство подстицаја за веће коришћење изворних прихода, непредвидивост локалног пословног окружења услед великих и честих промена појединих локалних пореза, такси и накнада . Све наведено представља изазов с обзиром на то да су у питању предуслови за испуњавање принципа ефикасности. Финансијска средства ЛС су ограничена, највећи део прихода долази са централног нивоа власти и скоро све ЛС сусрећу се са проблемом недовољних средстава за све потребе грађана у својој заједници, те многе услуге не могу бити пружене или не могу бити пружене на задовољавајућем нивоу. Ипак, треба имати на уму да ЛС имају могућност да генеришу додатна финансијска средства и да их користе на начин који најадекватније доприноси заједници (не чекајући да им централни ниво одреди коју специфичну активност треба да спроведу), нпр. кроз домаћинско располагање јавном имовином.
Локалне самоуправе, као и предузећа, установе и друге организације чији је оснивач ЛС, имају могућност да сарађују и удружују се ради остваривања заједничких циљева, планова и програма развоја, као и других потреба од заједничког интереса. Закон о регионалном развоју као један од својих циљева подстицања регионалног развоја наводи подстицање међуопштинске, међурегионалне, прекограничне и међународне сарадње у питањима од заједничког интереса. И други закони предвиђају успостављање сарадње међузаједницама, као што су на пример Закон о социјалној заштити или Закон о комуналним делатностима (на пример, две или више ЛС могу споразумом уредити заједничко обезбеђивање обављања комуналних делатности када на ефикасност и економичност упућују резултати студије оправданости заједничког обезбеђивања комуналних делатности). Модели сарадње су различити у зависности од тога да ли је поједина управа у могућности да самостално обавља предвиђене послове или, примера ради, већу корист доноси заједничко вршење тих послова.
У појединим случајевима је најефикасније када се сарадња једне или више ЛС употпуни остваривањем сарадње са пружаоцима услуга приватног сектора, али сваки тај случај треба добро анализирати због потенцијалних ризика по остваривање јавног интереса. У Србији још увек није заживела сарадња између ЛС у овом смислу.
Локалне самоуправе у Србији требало би више пажње да усмере на циљано деловање које се не заснива само на спровођењу закона – јер се то подразумева – већ на успостављању развојних циљева и деловања тако да су прописи и закони само средство за постизање тих циљева. Другим речима, циљеви се морају мерити у свим својим фазама спровођења, док би се деловање ЛС и локални прописи могли прилагођавати уколико се испостави да се постављени циљеви не испуњавају. Оваквим деловањем ЛС могу постићи ефикасност којом се доприноси бољем квалитету пружања услуга. Надаље, развојни процеси на локалном нивоу морају бити праћени јачањем одговарајућих локалних институција и њихових људских, техничких и организационих капацитета, као и развојем нових или унапређивањем постојећих локалних правно обавезујућих процедура и правила, који би уредили међусобне односе свих релевантних актера који учествују у планирању, реализацији и управљању локалним развојем.
У наставку је дат приказ кључних закључака и препорука за унапређење ове области.
© 2022. Српски покрет Двери