Знамо да је проклета пандемија још увек у току. Знамо и да мере морају да се поштују и да окупљања нису пожељна. Питамо се само зашто се оне не спроводе доследно, увек и на сваком месту?
И ове године Горњи Милановац је остао без свог првог пролећног вашара на Младог Николу. Иако смо свесни ситуације у којој се налазимо, нисмо сигурни да је баш тако морало да буде. Јер, ако је дозвољено да раде пијаце и угоститељски објекти, зашто онда не могу да се одржавају вашари? Каква је разлика? Вашари нису свадбе, рођендани и слична славља када је присност међу људима знатно већа. Уз поштовање прописаних мера и мало већег размака између тезги, сматрамо да се ризик од евентуалног масовног заражавања не би повећао.
Вашари се одржавају увек на неки значајнији хришћански празник у портама цркви и оближњих манастира, или у њиховој непосредној близини. То даје одређену дозу озбиљности и друштвене прихваћености. Уобичајена је и јутарња служба и литија.
У комунистичко време вашари су се одржавали на њихове празнике, обично су то били датуми устанка или ослобођења. Уместо црквених обреда имали смо говоре партијски функционери и културно уметничке програме. Након распада СФРЈ укинути су и социјалистички празници, али вашари су наставили да се одржавају. Црква је поново преузела улогу коју је имала и оживели су православни обичаји.
Одлика тоталитарних режима је да целокупан систем прилагођавају својим интересима, негирају и санкционишу све што може да угрози њихову доминацију и власт. Традиција и обичаји су најчешће жртве.
Међутим вашари су ипак преживели, остали су као време и место где се народ окупља када је црвено слово и када се на ради.
А да ли ће преживети и ововременске изазове?
Одлуком општинске управе Горњег Милановца пре 3 године измештено је вашариште из непосредне близине црквене порте на обалу реке. И никоме то није засметало, нико да подигне глас. Прошле године није одржан ни један вашар из оправданих разлога, због ванредних мера услед пандемије изазване КОВИД-ом. Мада, од избора у јуну месецу па до касне јесени нека друга окупљана нису била санкционисана.
Не може окупљање у порти цркве, не може у непосредној близини на центру, не може чак ни на обалу Деспотовице, тзв. „дугачком вашарашиту“. Али може у тржним центрима на отвореном и затвореном, великим супермаркетима и сличним објектима.
Да ли су тржни центри сада нова светилишта и места окупљања народа? Пошто су већ направили амбуланте за вакцинисање, да ли у њима можемо да очекујемо и неке верске објекте? Када је већ народ тамо и воли да ту проводи време и купује…
Је ли то остварење плана да се и по том питању придружимо глобализацији и постанемо купохоличарска нација?
Уз ово, не можемо а да општинској власти и ЈКП, на чијем се челу још увек незаконито и противно судској одлуци налази актуелни директор, не замеримо како се односе према одржавању градског гробља. Централно градско гробље на Брду мира изгледа срамотно неуредно. Дозволили су да трава не неким гробним местима буде виша од једног метра. То је једноставно недопустиво и јасно говори да се не коси редовно. А то је основно што треба да се уради у оквиру одржавања гробних места које се наплаћује уз рачун за воду и смеће. У културним земљама гробља се одржавају једнако брижљиво као и паркови.
И на крају поставили би смо питање које се само намеће:
Зашто се Архијерејско намесништво таковско, црквена општина и црквени одбор у вези свих поменутих проблема не оглашавају и да ли се у опште ишта питају?
Медијски тим