Програм Српског покрета Двери
Аутономија универзитета и академске слободе наставника на универзитетима су цивилизацијска тековина. Дугогодишња традиција и историја универзитета потврђују да су своју значајну мисију најбоље испуњавали они универзитети који су били слободни од политичких, религијских, идеолошких и корпоративних утицаја.
Бројне догме од религијских и политичких и сада неолибералних, сударале су се вековима са слободом научног рада и аутономијом универзитета. Одговор универзитета и професора, био је, а и сада је, различит. Укључивање образовања у међународне трговинске уговоре попут Општег споразума о трговини и услугама Светске трговинске организације, све мања улагања државе у образовање, масовно студирање, закони понуде и тражње у образовању, конкуренција, франшизирање и интернационализација универзитета, интернет, променили су традиционалну мисију универзитета. Комерцијализација и приватизација универзитета су од високог образовања створили робу, „приватно добро“ и приватну одговорност, а студент постаје клијент и корисник услуге.
Пратећи ове трендове, Србија је, нажалост, негативне аспекте комерцијализације високог образовања довела до гротескних и трагичних размера. Након 2000. године долази до прихватања неолибералне парадигме и у образовању. Постепено некритичко увођење тзв. „болоњског“ процеса, квантификација знања и његово свођење на време проведено уз књигу, одузело је вредност знању и науци и свело их на робу. Сада треба поставити ново питање – шта је универзитет? Да ли је универзитет средиште теоријских наука и уметничких дисциплина, да ли је задатак универзитета истраживање и ширење знања или је универзитет постао скуп професионалних школа које спремају робу за тржиште?
Дошло је до опште дегенерације система високог образовања које је сада, након свих реформи и стратегија развоја, у много горем положају него првих година од потписивања „Болоњске декларације“.
За Српски покрет Двери урушавање система високог образовања у Србији последица је политичких интервенција у сфери високог образовања, од „болоњске“ реформе, неодговарајућег система и примене обезбеђења квалитета у високом образовању, до актуелног директног утицаја извршне власти на процес обезбеђења квалитета у високом образовању и криминализације дела овог система.
Као најзначајније проблеме издвајамо:
Ово су само најкрупније мере које хитно треба увести како би се зауставило даље пропадање високог образовања. Тек након овог поновног оживљавања универзитета и високог школства у Србији биће могућа промоција знања као друштвене вредности, задржавање најквалитетнијег дела становништва и повратак оних који су већ у економској емиграцији. Овим мерама бисмо постигли да високо образовање буде главна друштвена вредност и мотив за даљи развој националне компоненте српског друштва у целини.
© 2022. Српски покрет Двери